W celu zwiększenia sprzedaży

W celu zwiększenia sprzedaży

Co piąty reseller chce wprowadzić zmiany w sklepie, aby zyski w tradycyjnie słabych pierwszych trzech miesiącach roku były wyższe niż dotychczas – wynika z Barometru CRN Polska. Handlowcy imają się w tym celu rozmaitych sposobów, ale jeszcze bardzo niewielu korzysta z rozwiązań interaktywnych, wspomagających sprzedaż.


Według 45 proc. resellerów, którzy wzięli udział w Barometrze CRN Polska, IV kwartał 2010 r. był gorszy niż analogiczny okres 2009. Co trzeci ankietowany uważa, że ostatnie trzy miesiące ub.r. były takie same jak IV kwartał 2009, a co czwarty – że były lepsze.Według połowy respondentów w I kwartale br. sprzedaż będzie słaba, jak zwykle w tym okresie roku. Jedna czwarta sądzi, że tym razem I kwartał okaże się lepszy, niż dotychczas pierwsze trzy miesiące roku.

Zdaniem Pawła Zielińskiego, współwłaściciela elbląskiego Infotechu, rok 2010 był generalnie gorszy od 2009, ale o tym, jaki będzie 2011, można tylko spekulować. O większej liczbie klientów marzy Grzegorz Tomaszewski, współwłaściciel chełmskiego Tech-Comu. Nie jest w tym odosobniony. Według Roberta Gawlińskiego, handlowca w zabrzańskim Spektrum, od 1999 r. sprzedaż sukcesywnie spada. Grzegorz Musiał, właściciel firmy iSklep.net z Brzegu, deklaruje wręcz, że ma zamiar dać sobie spokój z detalem.

Tradycyjny sklep już się resellerom nie opłaca?

Grzegorz Modrzewski, współwłaściciel Orange Computers z Białej Podlaskiej, uważa, że tradycyjne sklepy komputerowe nie są już tym, czym były przed kilkoma laty. – Placówki wielkopowierzchniowe i sklepy internetowe wypierają mniejszych sprzedaww IT. Sądzę, że ta tendencja nie zmieni się w najbliższym czasie. Już teraz widać, że kto chce pozostać na rynku, musi rywalizować innymi metodami, oferując wartość dodaną, tj. usługi w szerokim tego słowa znaczeniu – wyjaśnia.

Według Michała Seredzińskiego, informatyka w gdańskim Baltrade, jest dokładnie odwrotnie. – Handel na Allegro i prowadzenie sklepu internetowego przyciąga w dużej mierze nowych klientów do tradycyjnej placówki – twierdzi.

Według Bartłomieja Borkowskiego, właściciela przedsiębiorstwa

Borkow.org z Grabowa nad Prosną, mały, lokalny sklep w mieście, w którym mieszka nie więcej niż 5 tys. osób, dawno przestał się opłacać. – W naszym przypadku, jako dostawcy Internetu, sklep tradycyjny stanowi wartość dodaną do biura obsługi klienta oraz funkcjonuje jako punkt prezentacji oferowanych przez nas systemów monitoringu i alarmowego. Bez tej dywersyfikacji lokal nie byłby w stanie się utrzymać, a co dopiero zarobić na wynagrodzenia pracowników – tłumaczy Bartłomiej Borkowski.

Jakub Kozak, handlowiec w gdańskim Kozaku, twierdzi, że jedną z przyczyn kłopotów detalistów jest coraz częstsze angażowanie się dystrybutorów w sprzedaż bezpośrednią. – Mam nadzieję, choć to utopia, że dystrybucja zaniecha takich praktyk – mówi.

Adam Kubic, właściciel kwidzyńskiego Zakładu Usług Komputerowych i Elektroniki Acomp, liczy na lepszy rok. Natomiast Łukaszowi Juszczykowi, właścicielowi przedsiębiorstwa iCOMP.pl z Dzierżoniowa, ożywienie na giełdzie pozwala z optymizmem patrzeć wprzyszłość, także tę najbliższą, czyli I kwartał 2011 r. – Dzięki rozszerzeniu listy podmiotów objętych obowiązkiem stosowania kas fiskalnych jest szansa na udaną wiosnę – podkreśla.

Zachęcić reklamą i… muzyką

Co robią handlowcy, aby przyciągnąć klientów do sklepu i sprawić, żeby kupowali więcej? Niemal dwie trzecie sprzedawców podczas transakcji zachęca ich do kupna dodatkowych produktów. Dwie piąte właścicieli sklepów prowadzi kampanie marketingowe, co szósty tworzy programy lojalnościowe, co czwarty ma inne sposoby na zwiększenie sprzedaży, a co 10. nie robi nic w tym kierunku. W co czwartym sklepie klienci mogą sami sprawdzić, jak działają prezentowane urządzenia.

Tomasz Wawrzynów, wiceprezes zarządu iReward24, uważa, że ostra konkurencja na rynku powoduje, iż zdobycie i utrzymanie klienta jest teraz największym wyzwaniem dla każdej firmy. – Wśród skutecznych narzędzi pomagających stworzyć trwałą relację z klientami są programy lojalnościowe, po które mogą sięgnąć także marketerzy pracujący w firmach, których klienci nie robią zakupów zbyt często, np. IT. Podobnie jak gdzie indziej, także w takich przedsiębiorstwach programy lojalnościowe mogą być ważnym elementem tworzenia przewagi konkurencyjnej – podkreśla

Tomasz Wawrzynów.

W jaki sposób handlowcy dbają o to, aby atmosfera w ich sklepie sprzyjała zakupom? 42 proc. ma odpowiednio dobrany wystrój wnętrza, 21 proc. włącza muzykę, która podoba się ich klientom, 8 proc. nie zwraca uwagi na tego rodzaju kwestie i tylko 2 proc. stosuje odpowiednio dobrany zapach. Natomiast 60 proc. ankietowanych zastanawia się, co może zrobić, aby było jeszcze lepiej.

Interaktywność w sklepie: pieśń przyszłości

Według dostawców śledzących zmiany na rynku detalicznym sklepy, które chcą się wyróżnić i zdobyć nowych klientów, muszą postawić na innowacyjne rozwiązania informatyczne. Takie narzędzia mogą spowodować, że zakupy sprawią więcej przyjemności kupującym, dzięki czemu chętniej wydadzą więcej pieniędzy. Przykładem tego typu innowacji jest wykorzystanie POSTV, czyli prezentowania oferty sklepu w formie animacji lub filmu. Można również zastosować interaktywne podłogi, które pod wpływem ruchu klienta zmieniają kolorystykę wystroju placówki handlowej, albo zaproponować nabywcom automatyczną identyfikację wsklepie czy samodzielne komponowanie oferty za pomocą dotykowych tzw. konfiguratorów produktów.

Czy resellerzy w ogóle są świadomi możliwości, jakie daje zastosowanie w sklepie najnowszych rozwiązań IT? Dwie trzecie z nich słyszało o rozwiązaniach interaktywnych, wspomagających sprzedaż, jednak prawie połowa w ogóle z nich nie korzysta, a jedna trzecia rozważa zastosowanie tego typu atrakcji. W co piątym sklepie kupujący mogą wybrać produkt, posługując się multimedialną prezentacją oferty, a w co 25. – samodzielnie skomponować zawartość koszyka. Nasi respondenci nie wykorzystują takich sposobów wspomagania sprzedaży jak automatyczna identyfikacja klienta, multimedialne lady oraz interaktywne podłogi, 8 proc. sprzedawców oferuje klientom skorzystanie z jeszcze innych rozwiązań interaktywnych.

About these ads

About Folia Dotykowa i Folia Projekcyjna

Folia dotykowa, folia interaktywna, folie dotykowe, folie do tylnej projekcji, folia projekcyjna, folie projekcyjne, interaktywna witryna, witryny interaktywne, ekrany dotykowe, ekran dotykowy, projekcja tylna i wiele, wiele innych.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s